Δευτέρα 23 Μαρτίου 2020

Ενόψει της προϊούσας μετάδοσης του κορωναϊού






ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
σ τ ο ν   κ α τ α σ κ ε υ α σ τ ι κ ο   τ ο μ έ α
ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Προς τους Αξιότιμους:
-          Πρωθυπουργό της Ελλάδος
-          Υπουργό Υποδομών
-          Υπουργό Eργασίας
-          Υπουργό Προστασίας του Πολίτη
-          Υπουργό Υγείας
-          Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας
-          Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας
-          Εκπρόσωπο Τύπου του Υπουργείου Υγείας για την πανδημία του Κορωνοϊού
-          Πρόεδρο του Ε.Ο.Δ.Υ.
-          Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας
-          Δήμαρχο Θεσσαλονίκης
-          Δήμαρχο Καλαμαριάς
-          Πρόεδρο του Δ.Σ. της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ
Θεσσαλονίκη, 23/03/2020

Ενόψει της προϊούσας μετάδοσης του κορωναϊού και λαμβάνοντας υπόψη τα μέτρα που ελήφθησαν για τον περιορισμό της αλλά και την ιδιαίτερη ευαισθησία όλων των συναρμόδιων φορέων για τη λήψη προληπτικών της εξάπλωσης του ιού μέτρων, οφείλουμε να Σας επισημάνουμε τις συνθήκες υπό τις οποίες εργαζόμαστε στην Κατασκευή του ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
Στο ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ εργάζονται
καθημερινά εκατοντάδες άνθρωποι, τόσο στις Τεχνικές Εταιρείες που είναι μέλη της Αναδόχου Κοινοπραξίας όσο και στους δεκάδες υπεργολάβους στην Κατασκευή, αριθμός που διογκώνεται περαιτέρω, εάν προσμετρηθούν και οι ίδιοι οι αυτοαπασχολούμενοι επαγγελματίες υπεργολάβοι, οι εργαζόμενοι της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ στη Θεσσαλονίκη, αλλά και οι εργαζόμενοι στην Επέκταση του ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ στην Καλαμαριά.
Ο τεράστιος αριθμός προσώπων που εργάζονται και μάλιστα αλληλεπιδρώντας μεταξύ τους σε καθημερινή βάση αποτελεί στην κυριολεξία μία υγειονομική βόμβα στα θεμέλια της Θεσσαλονίκης, η οποία θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργία του Συστήματος Υγείας σε ολόκληρη την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Τα μέλη μας εργάζονται ως επί το πλείστον σε υπόγεια εργοτάξια, ευρισκόμενα ακόμα και δεκάδες μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, με τη χρήση μηχανοκίνητων εργαλείων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, σε συνθήκες που αφθονεί η σκόνη και άλλα αιωρούμενα σωματίδια, τα οποία επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα και την αναπνευστική ικανότητα των εργαζομένων. Από τα εργοτάξια, υπόγεια και υπέργεια, καθημερινά διέρχεται μεγάλος αριθμός προσώπων, οι οποίοι παραμένουν από λίγα λεπτά έως κάποιες ώρες και συχνά επισκεπτόμενοι περισσότερα από ένα εργοτάξια την ίδια ημέρα, ερχόμενοι σε προσωπική επαφή με μεγαλύτερο ή μικρότερο αριθμό εργαζομένων. Πολλές φορές στους χώρους εργασίας, εξαιτίας της προσωρινότητας των εργοταξίων ή του νεότευκτου των δομών, είναι δυσχερής η πρόσβαση σε χώρους υγιεινής όπως και η χρήση απολυμαντικών υγρών. Ευνόητα η χρήση πλαστικών γαντιών ή και στοιχειωδών μασκών και γυαλιών, εξαιτίας του κάματου και της έντασης εργασίας είναι ελάχιστα αποτελεσματική, καθώς συστηματικά καταστρέφονται ή καθίστανται μη λειτουργικά από τη σώρευση σκόνης ή και υδρατμών.
Ενδεικτικά στο τμήμα κατασκευής της επιδομής του ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (εγκατάσταση σιδηροτροχιών), εργάζονται καθημερινά εβδομηνταπέντε τουλάχιστον εργαζόμενοι, σε τρεις ομάδες 25 περίπου ατόμων, σε πολύ περιορισμένο χώρο (πλάτους περίπου τεσσάρων μέτρων), αναγκαστικά από τη φύση της εργασίας πάρα πολύ κοντά ο ένας με τον άλλο, και χρησιμοποιώντας διαδοχικά κι εκ περιτροπής τα ίδια εργαλεία, με υψηλότατη ένταση εργασίας για όλο το εργάσιμο ωράριο, χρησιμοποιώντας υλικά που παραδίδονται καθημερινά από διάφορους προμηθευτές.
Οι συνθήκες υγιεινής που δημιουργούνται με αυτόν τον τρόπο εργασίας, παρά τη λήψη όλων των προβλεπόμενων από το νόμο μέτρων για την υγιεινή που λαμβάνει τόσο ο Ανάδοχος του Έργου όσο και η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, είναι εξαιρετικά ευνοϊκές για τη μετάδοση και διάδοση του Κορωναϊού από οποιονδήποτε τυχόν φορέα του, ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη ότι κατά το χρόνο εργασίας πολλά συμπτώματα (βήχας, αυξημένη θερμοκρασία, κόπωση κλπ) προσομοιάζουν με τις συνήθεις σωματικές αντιδράσεις στις κατά τα λοιπά καθημερινές συνθήκες εργασίας.
Η επικινδυνότητα από τις παραπάνω συνθήκες εργασίας, σύμφυτες με την ίδια την κατασκευή του έργου και ανεξάρτητες από τα μέτρα υγιεινής που λαμβάνουν μέσα στα εργοτάξια τόσο η ανάδοχος κοινοπραξία όσο και η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, πολλαπλασιάζεται από το ότι καθημερινά η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων μετακινείται από και προς την κατοικία τους χρησιμοποιώντας τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τόσο εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος όσο και εκτός αυτού για τους όχι λιγοστούς εργαζόμενους που κατοικούν εκτός πόλης και στους γειτονικούς νομούς.
Εκφράζοντας την εύλογη ανησυχία μας για τις ως άνω συνθήκες παροχής της εργασίας των μελών μας αλλά και την ειλικρινή μας εμπιστοσύνη στις πρωτοβουλίες σας για την αποτροπή του ενδεχομένου εξάπλωσης του Κορωναϊού, Σας καλούμε να λάβετε κάθε κατάλληλο μέτρο για την αποτροπή αυτού, γνωστοποιώντας σας ότι θα σταθούμε αρωγοί σε κάθε σας σχετική απόφαση.
ΕΝΤΟΛΗ Δ.Σ.
                  Ο Πρόεδρος                                                         Ο Γεν. Γραμματέας


             Σταύρος Στέτσικας                                                      Γεώργιος Σπανούδης